Vi bookede en 3 dages guided tur til Fraser Island, verdens største sandø. Man kan ikke køre i egne biler på øen, da den kun består af sandveje, så man lejer en jeep, eller kommer på nogle guided tours i store busser. Peter og jeg er jo normalt ikke til de der turist-ture med store grupper, hvor man ikke rigtig kan nyde naturen i stilhed og eget tempo - men eget værelse med bad og maden serveret hver dag, tiltrak os mere end ideen om camping med en gruppe mennesker, som måske ikke ville det samme som os.
Da det blev lørdag morgen og vi skulle afsted sagde vejrudsigten regn de næste 3 dage... Der var fra morgenstunden lagt op til en voldsom storm, og vi var lige ved at overveje at udskyde det, men det var lidt for omstændigt og vi valgte at tage afsted og få mest ud af det.
Da vi bordede færgen væltede regnen ned i lårtykke stråler og sigtbarheden var på ca 10 m. Da vi ankom til øen og blev placeret i en stor bus og kom frem mod den første bakke vi skulle forcere, troede jeg det var løgn. De kaldte bakken: rollercoasteren, og tidligere på morgnen var en bus skredet ud og holdt faretruende skævt på skråningen. Alle de små, tætte sandveje, der snørklede sig gennem regnskoven var nærmest oversvømmet, og jeg var meget imponeret af vores chauffør Craig, som fik os sikkert frem til alle destinationer. Guiderne Ann og Craig var i det hele taget fantastiske og lavede en kanon stemning i bussen og vi havde det så skægt alle 3 dage. Vi så nogle fantastiske steder, regnvandssøer med krystalhvidt sand, klare bække og små floder man kunne drive ned af strømmen med, spektakulære udsigter fra høje punkter, hvor vi fik set Eagle Rays og Havskildpadder svømme rundt 60 m. under os. Om aftenen satte vi os bare til buffet-bordet og vi havde en hel hytte for os selv. Begge aftener væltede regnen ned mens vi sad hyggeligt i vores hytte og nød en kold flaske hvidvin og kolde øl, og var meget glade for at vi ikke havde valgt self-guided turen med camping i det fri.
På trods af at der på øen levede 7 arter af verdens mest giftige slanger, og vrimlede med eddkopper, firben, øgler, så vi kun myrer, lidt fugle, et par vilde Dingoer og forskellige fisk. Jeg ville gerne have set en Carpet Phyton, en kæmpe, men ufarlig for mennesker, slange.
Vi kom godt ud af det med flere af menneskerne på turen og det var faktisk rigtig hyggeligt at tage en Tour på den måde, selvom det slet ikke plejer at tiltrække os, så det bliver ikke sidste gang vi gør noget lignende. Dejligt ikke at planlægge noget og få alt serveret og ingen ansvarsfølelse, dejligt :)

Fuck det fricamping!! Ejh, sidder i vognen en tidlig morgen og holder mig - jeg tør ikke gå ud af bilen og op til toilettet, da Peter i går aftes smækkede bildøres lige i hovedet på mig, for at undgå at en kæmpeedderkop på størrelse med en hånd kom ind i bilen til mig. Derefter skyndte han sig selv ind i bilen og siden har vi været spærret inde... Vi holder på en rasteplads, der ved første øjekast så hyggelig ud - men sumpen ved siden af samt alt krattet rundt om os huser sikkert en masse af de australske dyr, vi har set i de zoologiske haver, og som vi har været glad for var på den anden side af glasset...
Fricamping - gratis overnatning på rastepladser eller lignende steder - giver også den fordel at man kan vælge i dyre domme mellem klam burger, fish n' chips eller en tør og klam Roast of the Day, der har ligget der hele dagen... Føj i over en uge nu har vi kun fået klam ædelse, pånær vores morgenmad som består af havregryn med Kellogs Chrunchy Nut ovenpå. Grunden er også at vi har været i forlystelsespark og zoo de sidste mange dage og er tvunget til at spise det, de kalder mad. Det er i grunden voldsomt dyrt hernede, også fordi kursen er steget, så vi har overskredet budgettet lidt for meget - men er godt nok blevet træt af at fricampe! Og oven i det hele regner det bare HELE tiden og så går der altså noget af oplevelsen ved at gå ture i nationalparker, se strandene og de hyggelige kystbyer og rende i zoologiske haver med gennemblødt tøj. Regnvejret så ud til at skulle fortsætte den næste uges tid, så det er ret ærgerligt, især da vi har booket en tur på 3 dage til Fraiser Island. Men vi håber på det bedste, lige nu er det da stoppet med at regne... Eller næ, nu begyndte det igen!

Vi overnattede på en tankstation for at spare lidt penge efter et par dage med budgetoverskridelser og kørte videre for at opleve Australia Zoo - en kæmpe zoologisk have som Steeve Irwin ejede. Hans far grundlagde den og Steve byggede den op. Selvom det regnede helt vildt, ville vi ikke gå glip af oplevelsen. Vi trak i regntøjet og fandt først frem til et stadion midt i Zoo, hvor de viste forskellige dyr frem, fugle og krokodiller. Det var super godt lavet og masser af action, rigtig Steve Irwin maner. Haven var bygget rigtig flot op med kæmpe indhegninger til dyrene, og det virkede som om, at de havde det godt der. Det er den bedste og flotteste Zoo jeg har været i endnu.
Det bedste og mest oplevelsesrige var dog nok deres dyrehospital. Lidt uden for zoo kunne man komme ind og se dyrehospitalet, hvor de behandlede alle dyr, fundet i naturen. Der var 3 koalaer på operationsbordet da vi kom - en af dem var blevet skudt, nok af et haglgevær, den havde 7 kugler i kroppen! Andre var blevet ramt af biler og fik bundet arme og ben ind i gibs. Der var flest koalaer på hospitalet, men de behandlede alle australske dyr. Når dyrene er raske nok, lukker de dem tilbage ud i naturen igen. De får alle deres midler gennem Australia Zoo og folks velgørenhed. Det var virkelig en oplevelse!

Igår var vi i Dreamworld, en forlystelsespark nær Sufers Paradise. Jeg havde ikke de store forventninger, da det er svært når man bedst kan lide rutsjebaner og har prøvet en masse vilde før. Men parken var faktisk ok. Den bedste rutsjebane var Buzz Saw, hvor man blev kørt rundt i et loop, frem og tilbage. Det føltes til sidst som om øjnene skulle poppe ud af hovedet, fordi blodet var steget til hovedet af at hænge så meget nedad! Det lyder måske ikke så sjovt, men det var det!
Vi prøvede nogle forskellige og sluttede af med en tur i Tower of Terror 2 - fritfaldstårn på 120 m.
Der var et ret fint vandland med i parken, men vi brugte det ikke, da det var blæsende og overskyet og ikke ligefrem indbød til at rende våde rundt i nogle timer.
I stedet tog vi hen til et kæmpe Outlet- center og kiggede og tog i biografen og så Money Ball. Det var super hyggeligt og vi var næsten helt alene i biografen.

Vi forlod Byron Bay fredag formiddag og kørte nordpå af kysten mod Surfers Paradise. Vejret var blevet bedre, men det blæste stadig helt vildt, så bølgerne ved stranden var helt vilde. Man skulle tro, at der så var mange surfere ude, men vi så kun en enkelt, som ikke var ude i lang tid. Efter at have slentret lidt rundt kørte vi videre til Brisbane, hvor vi spiste aftensmad. Det virkede som en rigtig hyggelig og flot storby.
Vi ville jo spare lidt penge og prøve at fricampe den næste uges tid, men lige præcis fra Byron Bay og til langt nord for Brisbane var der ikke et eneste sted. Vi endte med at prøve at køre et godt stykke efter en i campingbogen og ankom kl. 22.00 på en mørk og skummel parkeringsplads. Det lignede et sted, hvor der helt sikkert ville komme en massemorder forbi i løbet af natten, men vi havde ikke rigtig andre muligheder, så vi låste os sikkert inde og lagde os til at sove.
Vi overlevede natten uden problemer og vågnede op til en fin og rar p- plads i en lille by - det så noget anderledes og rart ud i dagslys! Så kørte vi til en nationalpark, Springbrook, hvor man også kunne overnatte. Da vi kom frem var der desværre booket for natten, så vi kørte rundt til de forskellige lookouts, så spektakulære udsigter, flot regnskov, store firben og flotte, meget farverige papegøjer. Nu er vi tilbage i Surfers Paradise og har måtte ty til at betale på en campingplads, men det er nu også rart med toilet og bade-faciliteter, internet og strøm!

Ja, undskyld der er gået så lang tid siden jeg har skrevet sidst - vi har købt trådløst internet på campingpladserne og det er simpelthen så dårligt at jeg knap nok kan tjekke mail. I går tog det mig 1 1/2 time at sende 3 mails og så var jeg ved at smadre computeren i frustration. I dag er vi mere heldige med nettet og Peter har siddet i flere timer i dag og uploadet billeder, så der skulle være noget spændende at tjekke på hans blog. Jeg har skrevet blog på Ipaden, og dem lægger jeg på nu i rækkefølge, så nu bliver der lidt læsestof. Jeg ved ikke hvornår jeg får mulighed for at uploade billeder, men skal nok forsøge, så snart der er mulighed for det.

I løbet af torsdagen blev det et voldsomt uvejr - vi var taget på en gåtur hen for at se udsigten fra et fyrtårn, men vendte om, da kæmpe tordenskyer rullede ind over hovederne på os. Det viste sig at være en klog beslutning, for pludselig stod det ned og blæste helt vildt. Det fortsatte det med resten af dagen, så vi hyggede bare inde i vores lille vogn.
Vi forlod Byron Bay fredag formiddag og kørte nordpå af kysten mod Surfers Paradise. Vejret var blevet bedre, men det blæste stadig helt vildt, så bølgerne ved stranden var helt vilde. Man skulle tro, at der så var mange surfere ude, men vi så kun en enkelt, som ikke var ude i særlig lang tid.
Vi ville jo prøve at spare lidt penge og prøve at fricampe den næste uges tid, men lige præcis fra Byron Bay og til langt nord for Brisbane var der ikke et eneste sted. Vi endte med at prøve at køre et godt stykke, efter et sted vi fandt i campingbogen, og vi ankom kl 22.00 på en mørk og skummel parkeringsplads. Det lignede et sted, hvor der helt sikkert ville komme en massemorder forbi i løbet af natten, men vi havde ikke rigtig andre muligheder, så vi låste os sikkert inde og lagde os til at sove.
Vi overlevede natten uden problemer og vågnede op til en fil og rar p-plads i en lille by - det så noget anderledes og rart ud i dagslys! Så kørte vi til en nationalpark, Springbrook, hvor man også kunne overnatte. Da vi kom frem var der desværre booket for natten, så vi kørte rundt til de forskellige lookouts, så spektakulære udsigter, flot regnskov, store firben og flotte, meget farverige papegøjer.
Nu er vi tilbage i Surfers Paradise og har måtte ty til at betale på en campingplads, men det er nu også rart med toilet og badefaciliteter, internet og strøm.
I dag har vi gået en tur langs den super lange og flotte strand (har gået ca. 12 km, så er lidt øm i anklerne, det var hårdt at gå i sandet) og da vejret var flot var der rigtig mange mennesker på stranden, og vi så da også livredderne i action nogle gange. Vi har fået af vide at vi ikke må bade ved havet i Queensland udenfor områder med livreddere eller i specielle indhegninger, da der lever saltvandskrokodiller og er store gobler langs hele kyststrækningen! Arg!
I morgen tager vi i en themepark, Dreamworld, så må vi se om den kan leve op til vores forventninger, det ska

Så har jeg fået opdateret med billeder fra de sidste begivenheder, se dem her.
Vi kører videre fra Byron Bay i morgen og vil prøve at fricampe så meget som muligt, for at spare lidt penge, så jeg ved ikke hvornår vi kommer på nettet igen.