Forventningerne var høje til denne tur ud i outbacken, hvor vi skulle føres ud med guide, da man ikke selv kunne komme ud til alle lokationer selv, havde vi ladet os fortælle. Jeg glædede mig til at se krokodiller og komme på en bådtur, hvor vi skulle se alle de vilde fugle og krokodiller i deres rigtige leveområde.
Vi skulle på en 3 dages tur med 15 andre unge mennesker og vi vidste ikke stort mere hvad der skulle ske, vi havde ikke undersøgt detaljerne, men ville lade os overraske. 
Den første dag gik til Litchfield NP, hvor første stop var en mark fyldt med kæmpe store termitboer, der var over 5 meter høje og 50 år gamle. Dernæst kørte vi til forskellige flotte vandfald, og 2 af stederne kunne man bade i ferskvandssøerne, hvor vandfaldene væltede ned. Vi gik nogle små ruter langs vandfaldene og så flere kæmpeedderkopper på størrelse med min hånd. Dog var der flere steder, der var lukket pga. at vi er midt i deres regnsæson og søerne og floderne oversvømmes og så øges risikoen for at krokodiller finder vej til søerne. Vi så dog ingen krokodiller. Turen kunne vi dog have klaret selv i en almindelig bil, det havde vi ikke behøvet en guide og en dyr dagsbillet for at se.
Dag 2 kørte vi videre til Kakadu NP og besøgte et visitorcenter, hvor man kunne læse om Kakadu's historie og Aboriginiernes historie. Vi kørte derefter hen og så en masse hulemalerier, malet af Aboriginierne, der havde boet i området i 60.000 år! Hulemalerierne var dog knap så gamle, jeg kan ikke huske hvor gamle de var dateret til. Guiden fortalte nogle historier til billederne og det var lidt sjovt at sammenligne med den historie jeg er igang med at læse nu, der handler om menneskerne i istiden, for bog nr. 5 som jeg er igang med, fokuserer nemlig på kunsten, malerierne, som menneskerne lavede dengang, så det gjorde det lidt mere interessant for mig.
Så skulle vi på bådturen, jeg havde glædet mig sådan til, men det blev desværre til en skuffelse, fordi det var for stor en båd, hvor de proppede 50 mennesker på, så dem der sad i midten ikke havde mulighed for at se noget - og jeg var den heldige vinder af et midtersæde. Desuden pga. regnsæsonen var der meget dyreliv der var væk, op guiden fortalte mere om hvad der normalt kunne opleves i tørtiden, end om hvad vi kunne se nu. Krokodiller så man også meget sjældent på denne tid af året, så det skulle vi heller ikke regne med at se. Jeg blev meget skuffet, det var det jeg havde glædet mig mest til. Resten af dagen skulle vi bare være på en campingplads, da der ikke var flere steder vi kunne tage hen, pga. oversvømmelser. Aftenen var nytårs aften, og den fejrede vi roligt i selskab med vores gruppe i et stort telt og endte med at gå i seng før kl. 24.00. Endnu en dag vi kunne have klaret selv uden guide og 4
Sidste dag var vi ude på en lang hike til et vandhul med et lækkert vandfald. Peter fik overskredet endnu en grænse ved at svømme over flere afstande hvor han ikke kunne bunde, og han fandt ud af at han jo sagtens kunne, så det var lidt fedt. På vej tilbage førte vores guide os op på toppen af en klippeformation med en flot udsigt, og hvor der var flere hulemalerier - det var lidt et hemmeligt sted, og stien var ikke nem at følge, den forsvandt helt flere steder. Guiden sagde, at han ikke havde været der med nogen gruppe i 4 år og det var ikke normalt et sted man tog grupper med hen til. Jeg tror, at han følte at han skyldte os at se noget, da hovedattraktionerne i nationalparken var lukket pga oversvømmelser. Hvis vi havde vidst at 80procent af parken var lukket i regntiden og at dyrene tog væk i regnsæsonen var vi slet ikke taget afsted, så det var ret ærgerligt. Men det er vores egen skyld, vi kunne bare have undersøgt det selv først, men man lærer jo også af sine fejl.
Nu sidder vi og venter på vores fly til New Zealand, og vi glæder os vildt meget til at se en masse nyt. Vi lander i Auckland sent i morgen aften og får vores bil dagen efter. Vi har brugt meget af tiden her i Darwin på at planlægge vores tid på New Zealand, så vi ikke begår flere af de samme fejl, som vi har gjort her. Vi er mest til at planlægge hvad vi har lyst til at se, der går for meget spildtid med bare at tage tingene som de kommer. Vi starter på nordøen med at tage en midnatstur ud i de skove, som der blev brugt under optagelserne til Lord of the Rings, den skov med de meget gamle træer. Det er en guided 4 timers tur, hvor vi får en masse af vide om de 4000 år gamle træer - de ældste træer i verden! Også en masse sjove dyr skulle komme frem i skumringstiden, så det vil blive meget interessant :)
Jeg ved ikke hvornår vi får internet på NZ, men jeg regner med at vi køber mobilt bredbånd igen - vi bruger hele tiden internettet til at planlægge turen, skrive forespørgsler til ture m.m. så det er ret essentielt, at vi får fat i internet - og det gør det også nemt at opdatere bloggen :)




Leave a Reply.