Så Ida, nu bliver der opdateret! :) 

Kuala Lumpur havde svært ved at imponere efter Singapore, som havde taget os med storm. Første indtrykket betyder altid meget, og efter den besværlige tur hen til hostellet og den klamme aftensmad, var vi ikke imponeret. Men som du altid siger Mor, så skal vi ikke sammenligne og bare nyde nuet og i stedet nyde foreskellene, og det sagde vi meget til hinanden, det hjalp til at vende stemningen lidt. Hostellet Sunshine Bedz i The Golden Triangle, Bukit Basar, var super godt og billigt. Det kan klart anbefales! Det lå super centralt, og da der ikke rigtig er noget metrosystem i byen, var vi glade for at alt var i nogenlunde gåafstand. Vi brugte de første par dage med at skimme alle indkøbscentrene, for desværre at finde ud af, at priserne på mærkevarer og elektronik var det samme prisleje som i Danmark, mange steder endda dyrere. Kopier af alt muligt fik vi nærmest smidt i hovedet, men det var også noget værre skrald, så vi endte med ikke at købe noget. Vi gik en tur op til de berømte Petronas Towers og var et smut i biografen. De tager det virkelig alvorligt med den der aircondition - alle steder indendørs vælter det ind med aircondition, hvilket er superlækkert, når man lige kommer udefra 30 graders varme. Men når man sidder stille i sit tynde sommertøj bliver det hurtigt drønkoldt, og i biografen var det næsten som om det blæste ind med kold luft, så jeg sad og hundefrøs i 2 timer! Det skal jeg lige huske at tage i betragtning til en anden gang, så jeg kan tage varmere tøj med :)

Vi fandt heldigvis en Foodcourt i et center lige ved vores hostel, som lavede rigtig fin mad, så der spiste vi resten af ugen. Jeg fik prøvet et par retter, som var "a little spicy", og min mund var ved at brænde af - jeg er jo slet ikke vant til det stærke mad, så der skal ikke meget til for at brænde mig af :). Men det smagte ellers fint, så håber jeg vænner mig til det stærke.

En aften gik jeg en tur alene, da Peter havde meget ondt i hovedet og blev tilbage på hostellet, og jeg ville tage op i Menara KL Tower, det 4. højeste tårn i verden. Jeg ankom dog lige 15 min for sent, de havde lukket tidligere, end jeg havde regnet med. Så gik jeg i stedet hen og så Petronas Towers badet i aftenlys, og det var et flot syn.

En af dagene brugte vi på at køre en tur ud i udkanten af byen, for at se Batu Caves. At komme derud var næsten en videnskab i sig selv, da man skal med forskellige togselskaber, købe forskellige billetter og prøve at finde vej mellem stationerne med mega dårlig skiltning (vi endte med at følge i hælene på andre med mapper og tasker og så fandt vi til sidst frem). Togene kører virkelig langsomt, og der kommer kun et nyt ca. hver halve time, så det tog over en time at komme frem. Batu Caves er nogle 400 millioner år gamle kalkstensgrotter, som er hellige for hinduisterne. Der står en flot, kæmpestor "guldstatue" foran indgangen til grotterne, som ligger for toppen af 272 trin. Inde i grotterne, som er nogle kæmpe rum, er der placeret forskellige, religiøse figurer som er nogle hellige for hinduerne. Jeg synes nu der så lidt tarveligt ud - skrald overalt, grimme gelændre rundt om de fine figurer, duer med bylder i hele hovedet hoppede rundt mellem en masse aber. Aberne var nu søde og sjove nok og vi fik taget en masse billeder af dem - men så var der en nærgående abe, der hoppede op af en dame og sad fast på hende i 7-10 sekunder og hun skreg helt vildt. En abe sad på et gelænder og kiggede på mig, og pludselig pissede den, og pissede dermed ud over sig selv og dens hænder og fødder. Så fik jeg kigget ordentligt efter og mange af aberne var ret usle og lusede i pelsen, og jeg tænkte, at dem skulle jeg ikke have nærkontakt med, så jeg blev ret opmærksom på, når de kiggede på mig og troede, at jeg havde mad. Men det var nu et meget sjovt besøg.

Sidste dag hoppede vi på en "Hop on, hop of"-sightseeing bus, som kørte rundt i hele KL og stoppede 23 steder. Vi hoppede af i Chinatown og jeg fik købt den obligatoriske kopitaske og kopipengepung, med Peter ved siden, der krummede tæer over alle de forfærdelige plastikkopier, der hang overalt. Han kan slet ikke med kopier, men måtte finde sig i at prutte en taske ned for mig, så jeg fik den til halv pris. Han kan næsten ikke se på tasken, så grim synes han den er, og jeg har lovet ham at smide den ud, når han giver mig en ægte en af slagsen :)

Næste stop på ruten var Fugleparken. Vi synes, at det var lige dyrt nok for vores budget, men vi ville også gerne se nogle af de sights KL tilbyder, så vi købte indgang alligevel. Desværre var det første vi så en masse smukke fugle (papegøjer, kakaduer, ugler og andre farverige fugle) som sad på nogle pinde og bare ventede på at blive blitzet af alle turisterne. De så så sørgelige ud og det lignede, at en af uglerne havde fået klippet i vingerne, så den ikke kunne flyve - vi spurgte nogle vagter, hvorfor fuglene ikke fløj væk og fik det svar, at det var de optrænet til, fra de var unger. Det er sikkert rigtigt nok, men det var så sørgeligt at se på. Ved siden af var der en masse smukke og store rovfugle, men deres bure var bare så små, at de nærmest ikke havde plads til at flyve fra den ene gren til den anden. Oven i det hele begyndte eftermiddagsregnen at vælte ned (som på klokkeslet) og så blev det hele lidt mere miserabelt. Jeg er helt sikker på, at parken er en af de flottere fugleparker der findes, der var en masse (lidt for mange visse steder) "frie" fugle inden for nogle kæmpe volierer, der var vandfald og små søer og masser af grønt. Vi har snart været i mange zoologiske haver og jeg må snart se i øjnene, at jeg i virkeligheden ikke rigtig bryder mig om konceptet med dyr i bur for vores skyld - mange af dyrene har det sikkert fint, jeg bryder mig bare ikke om tanken, at det ikke er deres naturlige miljø…

Vi fik ellers et godt overblik over byen ved at tage Hop-on-hop-of bussen gennem byen. Jeg vil anbefale, at man gør det i starten af ens ophold, så man får et overblik over hvad der er at se og hvad man har lyst til at komme tilbage til.

Vi sluttede turen af med at shoppe lidt i det kæmpe indkøbsenter KCCL, der ligger ved Petronas Towers. Der var pakket med gode skoforretninger, og skoene var mega billige, så jeg fik alligevel købt mig et par stykker, selvom jeg jo skal slæbe på dem.

Torsdag d. 23/2 skulle vi videre fra Kuala Lumpur. Vi havde haft et godt ophold, men byen havde ikke rigtig vundet vores hjerter. Der er nogle enkelte ting, som jeg synes er vigtigt, at en storby indeholder, for at vinde point, og det er bla. transport. Det fungerer ikke rigtigt i KL. Det er også en forholdsvis "ny" by, og den er kun igang med at blive moderniseret. Når de får forbedret transportsystemet får den en karakter opad fra mig :). Byen virkede også lidt ussel mange steder, rigtig mange fattige mennesker i gadebilledet, gader der stank af lort og alt for mange kopivarer i "rigtige" butikker, så det var svært at se hvad der var hvad. Men byen har også nogle gode sider, smukke steder som Petronas Towers og park, lækkert med airconditionerede centre overalt, godt og bredt udvalg af varer, mad, biografer m.m. og et meget vibrerende og spændende liv i gaderne, især om aftenen.

Vi havde valgt at flyve videre til næste destination, Perhentian Islands, da flybillettere viste sig at være meget billige med Air Asia. Men transporten i KL er ikke så ligetil... De søde damer i receptionen sagde, at der var to lufthavne, og at den vi skulle hen til tog mindst en time at køre hen til, og der kørte ingen tog derhen til. Taxi ville koste 80Mr (160kr), hvilket vil sige mere end selve flybilletten! Vi kunne så tage en shuttle, som kun kostede 20mr pr. mand (40kr). De hentede os 4 timer før afgang (!) så selvom vores fly først var kl. 10.20 blev vi hentet kl. 06.00 - det har jeg aldrig prøvet før fra en storby! Det virkede som en god service, men vi blev selvfølgelig afleveret ved den forkerte lufthavn (på trods af at vi havde nævnt vores endestation 3 gange) og måtte tage yderligere en bus, vente på den i 20 min og køre med den i 1/2 time for at nå til den rigtige lufthavn, og vi var heldige at være i god tid, så vi nåede vores fly alligevel. Når enden er god er alting godt :)




Leave a Reply.