Så er vi kommet til Mission Beach, ca. 2 timers kørsel fra Cairns, hvor vi skal aflevere vores Bumle (bilen) inden kl. 13.00 i morgen. Så er vores køre-eventyr i Australien snart overstået, men det er mærkeligt at tænke på at vi stadig har over 14 dage tilbage af vores Australien-tur tilbage!
Vi har plantet os på en rigtig dejlig campingplads ved havet, og der er en lækker, hyggelig pool som Peter nu er hoppet i igen. Vejret heroppe nordpå er meget varmt og fugtigt, nok ca. 28-32 grader, men der er også meget vådt. I dag har det regnet ret meget og i nat regnede det hele natten. Men fordi her er så varmt, føles det ikke ubehageligt, og vi har været heldige med at bygerne stort set ikke har ramt os, når vi har været ude. Til gengæld giver de store, tunge regnskyer en flot udsigt ud over det turkis-blå hav, og når solen titter igennem, vælter regnbuerne frem i dobbelttal!
Vi har lige været inde i byen og få noget rigtig lækker fisk - det er langt fra alle steder at vi har været heldige med maden, men denne gang var det super.

Vi tog en lang køretur fra Hervey Bay mod Airlie Beach. En strækning på ca. 700km, hvor der ikke rigtig var noget at se. Vi skar turen over på halvvejen og sov i en park, hvor der ikke stod noget om at man ikke måtte parkere natten over, så det gjorde vi så. Der er mange public toilets overalt, og de fleste er ret fine. Dog fik Peter sig en overraskelse om morgenen, da han kom ind på toilettet og var ved at sætte sig oven i hovedet på en frø, der havde fundet vej gennem kloakrøret!! Dem der kender Peter må vide, at han nok har givet et lille skrig fra sig og har hoppet et meter i vejret! Jeg skal nok sætte billede ind af den lille, fine fætter :).
Da vi nåede frem til Airlie Beach fandt vi en hyggelig campingplads, med en masse mangotræer, palmetræer og derfor et rigt fugleliv. Der var en kæmpeflok af Kakaduer, en masse flotte ænder og nogle sjove nogle med lange ben og underlige øjne, der hedder en Bush Stone Curlew. De gav naturligvis lidt larm, men det var nu også sjovt at håndfodre de halvtamme ænder og Kakaduer :)
Airlie Beach er en rigtig hyggelig lille turistby, med en masse surferbutikker, store og små restauranter, livemusik og resorter. Der var meget gang i byen og der var mange backpackers. Havet måtte man ikke bade i, da der er Stinger sæson lige nu, d.v.s. der er en masse kæmpe brandmænd med brændearme på en længde af 3-5 meter, og man bliver meget syg, hvis man bliver ramt, og man kan dø af det. Så vi holdt os fra havet! 
Vi havde bestilt en dagstur på Ocean Rafting og det var en superfed dag. Vi blev hentet på campingpladsen af en overfrisk, mørkebrun chauffør og så var stemningen sat. Vi fik af vide at det var en nødvendighed at bære et Stingersuit for en sikkerheds skyld, når vi skulle snorkle, og jeg blev lidt nervøs, for jeg ville gå i panik hvis jeg pludselig så en af de der kæmpe brandmænd komme væltende imod mig, på min første snorklingtur. Jeg har prøvet at snorkle lidt før, 2 gange i Mexico i 2005, men det var ikke de bedste oplevelser jeg havde med det.
Men vi bliver placeret på en stor, flad speed-agtig båd og hopper afsted od over bølgerne mod de 74 øer ud for kysten, der bliver kaldt The Whitsundays. Efter en vild og sjov sejltur ud til den første ø, skulle vi snorkle i en lille bugt. Peter, som ikke helt er så sikker på at svømme endnu, valgte at blive på båden, da han ikke lige havde mod på at kaste sig ud i 20m dybt vand, når han ikke kan holde sig selv oppe - det kan jeg nu godt forstå! Vi blev dog anbragt i vandet med en "flot" stingersuit, der dækkede hele kroppen, snorkeludstyr og en "nudel" - en lang skumpølse, der holder kroppen oven vande, så man let og uden anstrengelse kan ligge i vandoverfladen og snorkle - og jeg tænkte at Peter nok godt ville kunne klare det med en nudel. 
De første 150m. af svømmeturen så jeg ikke andet end turkisgrumset vand, men pludselig dukkede der et bjerg af koraller op foran mig. Det var et syn jeg aldrig glemmer! Det var præcis ligesom i de film man har set - op fra havbunden væltede en mur af fantastiske smukke koraller op og pludselig var jeg omringet af en stime stribede regnbuefarvet halvstore fisk. Der en en fisk og svømmede lige imod mine svømmebriller, som om den lige skulle tjekke mig ud, og den kom helt tæt på og jeg tog mig selv i at begynde at smile, for det er ret svært med snorkel i munden. Det var simpelthen fantastisk! Jeg flød bare helt overvældet rundt over alle de smukke farver og var forbløffet over alle de forkskellige smukke fisk der væltede rundt om mig og rundt i korallerne. Korallerne var så forskelligartede og smukke at jeg blev lige så betaget af de levende stendyr, som jeg blev af fiskene. For ikke så mange måneder siden havde jeg faktisk et projekt med børnene i skolen om "under overfladen" og nogle grupper valgte at fortælle om koraller - og jeg sendte børnene en tanke, mens jeg flød rundt der i en del af verdens største koralrev og huskede de ting de havde lært mig ved deres fremlæggelse :). Det var ligesom en kæmpe underjordisk verden for sig selv og jeg følte mig virkelig beæret over at få lov at opleve det, det var virkelig en af de største oplevelser på denne tur endnu. Jeg var helt overbevist om at Peter ville ELSKE det, så satte mig for at det SKULLE han prøve på et tidspunkt. I dag har vi også øvet at svømme i poolen, og han er blevet 100% hooked på at prøve det, så vi tager på en tur til revet når vi kommer til Cairns, så glæder jeg mig til at dele oplevelsen med ham!

Efter snorkleturen sejlede vi videre til en anden ø, hvor vi gik en kort tur gennem regnskoven og kom op til et smukt lookuot over den største af øerne, Whitsunday. De smukkeste hvide strande blandede sig med havvandet og lavede de smukkeste indsøer og dale. Da vi kom tilbage til båden sejlede vi rundt om øen og spiste lækker frokostbuffet på den hvide strand og blev der i et par timer og fodrede fiskene i vandet, der var vildt mange og de var rigtig flotte. Hjemturen til fastlandet blev super fed - bølgerne blev kæmpestore og "chaufføren" havde gemt det sjove til sidst, så han satte fart på båden og svingede den ind og ud mellem bølgerne, mens vandet sprøjtede ind over os og vi kæmpede for at holde fast i den vilde rutsjetur, det var bare så fedt. Vi var også heldige med vejret, kun et par enkelte småbyger og ellers ramte solen os mellem skyerne næsten hele tiden, det var en perfekt dag!

Dagen efter kørte vi hele dagen non stop mod Mission Beach, og et par stenslag, en våd regnvejrsnat på en rasteplads senere, ankom vi hertil. Her er meget smukt, med regnskov helt ned til vandet, og for 2. gang så vi kænguruer i det vilde - en hel flok på mindst 34 kænguruer - der græssede på en stor eng.

Nu er vi kommet til den sidste nat i bilen og er spændte på om vi kan få pakket alt vores lort sammen, som vi har tilranet os, mens vi har haft den luksus ikke at skulle slæbe alt på vores skuldre.
Jeg uploader nye billeder så snart jeg får mulighed, så hold øj
Ida
12/19/2011 02:50:50 am

Uha. Det kribler i mine gæller og finner for at komme ud på åbent hav igen. Er der noget bedre end at ligge i vandoverfladen og kigge på den fantastiske undervandsverden?

Reply
Svigerfar
12/19/2011 05:26:33 am

Hej Minxy. Det var dejligt at se jer igen søndag morgen, og vi talte faktisk i 45 min, men det føltes faktisk kun som et kvarter... Det lyder bare helt vildt fantastisk smukt hvad I oplever i øjeblikket, I må da snart blive mættet af alle de fantastiske naturoplevelser. Jeg kom til at tænke på, om det ville være en go' ide, hvis vi laver en slags opsamling sted, til alt det "lort" I har tilranet jer i den sidste måned. Det bliver da noget af en byrde at skulle slæbe rundt på de alle de "småting" som I måtte finde og ha' som minder fra rejsen, de forskellige steder, i de næste 6 måneder... I kan evt pakke en kasse enten i Cairns eller Darvin og sende til David i Melbourne. Så sørger jeg for at kassen kommer hjem til Danmark i begyndelsen af næste år. Det samme kan I gøre på NZ, hvor I kan sende en kasse til Gary i Auckland, så sørger han for at det bliver sendt til Dk, når I engang forlader NZ. Lad mig vide om I har brug for en sådan løsning, og jeg sender David's adresse med det samme. Det vil måske kunne lette en del på vægten... så er der plads til nogle flere kager...Peter. Knus og Kram fra Leifi

Reply
Louise
12/19/2011 04:27:27 pm

Ih hvor lyder det altså bare fantastisk... Herhjemme går tingene sin skæve gang, arbejde, arbejde og så lige lidt arbejde... Ingen juleferie til mig... Kun fri d.23 og 24 og 27. ØV
Savner jer, og håber vi snakkes ved på Skype inden juleaften... Har I fået kigget på Peters konto? Knuser fra mig

Reply
mutti
12/21/2011 02:46:46 pm

WAUW - sikke en fortælling om hele snorkelturen! Jeg fik næsten krilder i maven ved at læse det. FEDT

Reply



Leave a Reply.