Fredag d. 13. Januar
Nu har vi været på New Zealand i næsten 10 dage, hvor vi har udforsket Nordøens natur. Vi har igen købt mobilt bredbånd, men det virker kun i byerne, og det er sjældent at vi er i byerne i længere tid, vi handler bare og kører derefter ud på landet. Derfor har jeg ikke fået opdateret før nu.
Vi er nu nærmest præcist på den anden side af jordkloden og tidsforskellen er nu 12 timer! Det er lidt mærkeligt at tænke på... Det føles ikke som så langt væk, især ikke fordi Nordøen har mange lignende træk med Danmark - samme type vejr, mange samme typer af blomster og insekter - og naturen minder rigtig mange steder om Irland, som vi har været så priviligeret at få lov at besøge så mange gange, da Peters far Leif arbejder derovre. Vejret minder også lidt om den iriske sommer, med masser af regn - vi er desværre lidt uheldige med vejret, fordi den megen regn og overskyet vejr slører udsigten og gør, at vi ikke kan se bjergene - de forsvinder op i skyerne. Vi ventede i 2 dage på at vejret skulle klare op, så vi kunne gå en tur gennem et pas mellem vulkanen, der i Ringenes Herre blev kaldt Mount Doom og et andet stort bjerg. Vi måtte droppe turen, da vinden var for stærk i passet, og vi ville ikke kunne se bjergene alligevel. Det var ret skuffende. Vi har aftalt, at vi ikke vil lade os gå på af vejret men tage på ture som planlagt, selvom det står ned i stænger, og bare få det bedste ud af det... Men det er ærgerligt, for det går altså lidt ud over oplevelsen, især når man ikke kan se bjerghorisonten for regnskyer.
Vi besluttede dog at prøve at tage på en kanotur ned langs en flod med flot regnskov på begge sider, og vi blev begejstret for en 3 dages tur, som de reklamerede med. Vi handlede til turen, spændt på om vi ville ende med at gå sultne i seng, lejede et telt og så var vi afsted. Peter, som aldrig havde siddet i en kano før og desuden stadig er lidt vandskræk, var meget spændt på turen, og jeg håbede, at den ikke bød på for mange og voldsomme rapids. Første dag blev vi kørt 1 1/2 time ind i nationalparken og skubbet ud i floden efter et par korte instruktioner. Vejret var med os og solen skinnede ned på os og gjorde den første dag til den bedste start. Vandfaldene væltede ud over siderne på de grønklædte klippesider og den nærmest tropiske regnskov med krogede træer og bregneplamer væltede op af bjergsiderne, som dannede floddalen, vi sejlede i. Det var super idyllisk og meget hyggeligt. Vi havde lidt besvær med at styre kanoen i starten, så vi missede første stop, som var en campground, hvor vi skulle have spist middagsmad. Istedet fandt vi en stenbred hvor vi nærmest kunne glide op, og det blev vores første stop. Vi skulle sove på en anden campground og det gik lidt bedre med at komme ind til kanten denne gang, men jeg undgik ikke at få gennemblødte sko, da jeg måtte hoppe i vandet for at få os ind til bredden. Efter at alle vores ting blev pakket ud og teltet sat op kunne vi hygge os med at lave spaghetti med tomatsovs på vores medbragte cooker og nyde det gode vejr. På trods af små, hårde liggeunderlag sov vi fantastisk i det lille telt.
Dagen efter var vi hurtigt afsted. På floden kl. 8.00 ivrige efter at komme videre tog vi det næste stykke ned af floden. Som dagen før mødte vi ikke et eneste menneske. Når vi flød afsted i vores kano var der kun lyden af dryppende eller brusende vandfald og fuglenes lyde fra skoven omkring os. Vi fik et par enkelte byger over os, men solen kom hurtigt og tørrede vores regntøj. Vi havde fået af vide, at fordi floden var høj, ville der ikke være nogle nævneværdige rapids. Det var vi lidt glade for at være forskånet for, for vi synes at de få bølger, der blev dannet ved de normale rapids var nok til at "rokke vores båd"... Der var dog kun en gang, hvor vi fik lidt problemer og pulsen op at køre, hvor der var nogle ret store bølger ved en rapid, som slog ind over kanoen og fik den til at gynge faretruende. Men derefterr gik det fint. Allerede ved middagstid var vi fremme ved næste camp, som var en privatejet grund med en lodge, hvor folk blev fragtet op i jetbåd, for at se en betonbro midt i junglen, kaldt " Bridge to nowhere" - dette selvfølgelige sight skulle vi jo også se, men vi så ikke skiltet fra floden og endte med at sejle forbi punktet. Typisk! :) Der var desværre ikke plads i hytten til os, så vi camperede i baghaven, men havde adgang til flush- toilets,og bad!! Det var ret fantastisk efter at have skulle bruge nogle klamme, ildelugtende, fluebefængte toiletskure på de andre campsites, hvor man ligeledes skulle koge drikkevandet og fjerne små dyr fra vandet, før man kunne drikke det - jeg var ikke så tørstig de første par dage... :)
Vejret var igen med os og der kom kun nogle få kraftige regnskyl mellem dejligt solskinsvejr, og vejrudsigten havde ellers ikke været så lovende. Vi slappede af i sofaerne i stuen og snakkede med alle dyrene på stedet - de havde mindst 6 hunde, en kat, mange høns, ænder, heste, geder, får, grise og en påfugl og de fleste af dyrene rendte rundt som det passede dem. Vi blev rigtig gode venner med hundene :) vi savner Zulu... Natten bød på mange, kraftige regnfald og resulterede i, at vi mere eller mindre blev gennemblødte i det lille, lejede telt. De mange dyrelyde, samt den konstante trommen på teltdugen gjorde det heller ikke lettere at sove, så vi var knapt så udhvilede, da vi vågnede. Men vi kom tidligt op og var afsted for at nå i mål inden vi skulle blive fanget af eftermiddagens lovede regnvejr. Vi havde fået af vide, at det var farligt at sejle på floden når vandstanden steg, men vi skulle jo tilbage uanset, så der var ikke så meget af gøre. Der var en masse træer der lå i floden og små grene stak over vandoverfladen, og disse skulle vi så sørge for at sejle i en stor bue udenom, ellers kunne vi risikere meget nemt, at kanoen blev bøjet i sammenstødet, ville tage vand ind og knække!
Vi fik pakket alt vores grej og kom afsted. Vi var nok kommet ca. 10 min. ned af floden, da Peter pludselig råbte: redningsvestene!!! Vi havde sat'me glemt at tage vestene på, de lå i tørvejr i et skur, hvor vi havde camperet!! Hvordan kunne vi glemme det?? Det var den allervigtigste ting, da floden havde en stærk strøm og bredden var ikke nem at komme til, da meget var klippevægge. Vi skulle igennem mange rapids med lidt store bølger (vi synes de var store) og vi skulle styre uden om træer og klipper, der stak op gennem bølgerne, som ville kæntre kanoen, hvis vi ramte dem. Vi blev ret panikslagne og forsøgte forgæves i meget kort tid at sejle tilbage op af strømmen, men det blev hurtigt klart for os at det ikke kunne lade sig gøre. Vi måtte vende kanoen og bare sejle videre... Dette var Peters absolutte værste mareridt, at være fanget i en lille båd på en potentiel farlig flod uden redningsvest - det var simpelthen SÅ tåbeligt! Vores hjerter hamrede hver gang der kom den mindste smule bølger, forhindringer eller rapids, da det var mere vigtigt end nogensinde, at vi ikke kæntrede. Efter en nervepirrende time på floden fik vi vinket en modkørende jetbåd til at stoppe, og vi lånte et par veste af dem. Samtidig mødte vi en flok på ca. 10 kanoer og de havde en guide med sig, så vi fulgte i halen på dem og endte med at få en god sidste halvdel før vi nåede endestationen. Alt i alt, da vi stod med solid grund under fødderne, kunne vi dog sige, at det havde været 3 rigtig gode dage, selvom vi godt lige kunne have været foruden den forfærdelige time uden redningsveste.
Nu sidder vi på en campingplads og nyder at være til efter et varmt, langt bad, og med rent og tørt tøj på og i en tør, varm bil. I morgen tager vi færgen til Sydøen, og der er mange flotte naturoplevelser i vente - blandt andet har vi booket en tur søndag morgen, hvor vi skal sejle ud til en kæmpe flok delfiner og derefter bliver smidt i vandet med våddragt og snorkel (og svømmevest!!) og så ellers kan svømme rundt blandt definerne!!
Håber I har det godt, alle jer der følger med i min blog - skriv endelig en lille hilsen, hvis du har lyst, enten direkte på bloggen eller i en privat besked til mig, det er så dejligt at høre lidt hjemmefra, og tak til alle jer der har skrevet. :)

Mutti
1/16/2012 02:37:28 am

igen: godt at læse dette EFTER at I er kommet godt igennem oplevelsen...!

Ida
1/20/2012 06:16:35 pm

Neeeeej - det var jo en Futtehund! Hvor hyggeligt!