Vi havde en god og nem flyvetur til Kota Bharu, den nærmeste by med lufthavn til øerne. Vi var nødt til at købe lidt morgenmad i lufthavnen i Kuala Lumpur og brugte 80kr på et par pølsebrød, crossanter og juice, og endte med at måtte smide maden ud, fordi det var så klamt. Så da vi nåede frem til Kota Bharu omkring kl. 11.15 var vi godt sultne, men vi havde fået arrangeret kørsel til speedbåden ud til øen, og der stod en mand og ventede på os med vores navn på et skilt. Han var enormt flink, og vi havde en hel minibus for os selv. Vi blev kørt hen til det Thailandske konsulat for at få lavet visum til Thailand, men de lukkede efter 10min og vi skulle have taget pasbilleder og fotokopier af vores pas. Vi kørte hen og fik taget billeder og kopier og kørte så videre til transitbyen, som lå overraskende 45 min kørsel væk. Vi vidste ikke om kørslen var inkluderet i værelsesprisen og havde derfor ikke spurgt om prisen før vi kørte, og vi blev godt snøret! 130mr (260kr) for en taxitur, som vi nu har fundet ud af ikke burde have kostet meget mere end 50mr! Så det satte lidt en dæmper på humøret, for den tur der virkede billig endte med at blive lidt dyr! En af grundene var også at flybilletterne kun kostede 68mr pr mand (140kr), men da jeg bestilte dem kom der lige lufthavnsskatter oveni samt gebyr for at vælge sæder, for at checke ind, for at have baggage med, for at betale med creditkort og sådan blev det bare ved, så billetterne endte med at komme til at koste 300mr (600kr) for 2 pers, hvilket dog stadig er billigt. Men + shuttle, bus, taxi, speedbåd til overpris så blev det lige dobbelt så meget oveni! Nå, vi ankom dog sikkert til Pulau Perhentian Basar, Tuna Bay, og blev indlogeret i vores hytte ved D'ayumni house - et sted Ida havde været så god at finde til os, for jeg kunne ikke finde nogle steder på øerne til vores budget. Hytten var drønvarm, for elektriciteten er kun tændt mellem 19.00-07.00 og dermed også lyset, airconditionen og det varme vand. Vi lagde os straks ud på solsengene ved vandkanten og nød en rigtig god frugtshake, efter at have fået en omgang ris på 1 af de 3 restauranter på vores strand.

Vores værelse bar ikke rigtig præg af luksus, men p.g.a. at vi er her uden for sæsonen fik vi overnatningen til 80mr pr nat i stedet for de normale 160mr. Håndklæderne var plettet, hytten lugtede af surt træ, myrer på størrelse med Peters tommelfingernegl kravlede rundt på gulvet og på badeværelset og der var helt mørkt i værelset fordi der kun er 2 små vinduer. Da vi kunne tænde lyset kl. 19.00 gik jeg over og tændte for airconditionen og i det samme væltede det ud med små myrer og hvide larver fra airconditionen og de landede på mig og ud over den ene seng. Føj et førstehåndsindtryk! Vi ville lige sove på det (i den anden seng vel at mærke) og så finde ud af om vi skulle flytte hytte eller resort eller noget. Men i dag er det som om at det hele er blevet ligegyldigt. Damen, der har D'ayumnihouse er super flink og rigtig sød, og ordnede straks airconditionen, gjorde rent på værelset igen, fjernede myrerne på værelset og gav os ekstra håndklæder. Vi kunne leje nyt snorkleudstyr og svømmeveste til os begge for 40kr om dagen (meget billigt). Vi kunne læse os til på Tripadvisor, at der var de samme problemer på de andre hoteller på øen, og deres priser startede på 150mr pr. overnatning.
Efter at have sovet længe fik vi lidt morgenmad og kom så ud i det dejlige, varme turkisblå vand, og der gik ikke længe før vi så de første fisk. Vi havde næsten glemt hvor fedt det var at snorkle! Der var Nemofisk i hobetal og en masse andre, sjove og farverige fisk. Vi så også to Cuttlefish. Selve korallerne her er temmeligt smadret af turister og både, og hele vandkanten er fyldt med ødelagte koralstykker. Mange steder lå der rustne dåser, papir og Peter nåede at hugge en cigaretskod fra nogle fisk, som kæmpede om at få den at spise. Så de virker ikke så beskyttende overfor koralrevet her, som mange af de steder vi var i Australien. Men her er bare så smukt alligevel. Lidt længere henne af stranden er der et helt andet paradis af andre koraller og fiskene er vant til turisterne og kommer helt tæt på - vi fandt ud af, at det var fordi, de var vant til at turisterne kom med toastbrød til dem, og så gik de helt amok. Det var bare så sjovt.

Lige nu sidder jeg i skæret fra solnedgangen i skyggen af palmetræer og skriver bloggen. Her er intet mindre end paradis, og værelset - tja, vi har ikke givet særlig mange penge for det og nu er det rent og pænt igen. Vi bruger det jo også kun om natten, så ligemeget med den aircon om dagen! Vi er i paradis for omkring 400kr pr dag for 2 mennesker incl mad og drikkelse!! Hvad kan man mere forlange?

Ida - nu er bloggen blevet opdateret - og BananaGardenHome er bestilt fra d. 4/3-8/3 - Vi ses om en uges tid!! :) Wee! (p.s. tag en stor, tom kuffert med til vores lort ;))

Ida
2/23/2012 09:10:32 pm

Jeg kan næsten ikke tro det. Hvor er det fedt. Glæder mig sådan til at se jer. Vi ses på Bananen!

mutti
2/28/2012 11:55:16 pm

Igen: hvor er det altså dejligt at "være med jer"på rejsen - tusind tak for updates:-) knus Mutti

Svigerfar
3/4/2012 05:51:48 am

Fantastiske flotte billeder og jeg må nok indrømme at I har næse for at finde de helt rigtige lækre steder. Også masser af billeder af abekatte, og du har da også lige nappet en fra Irland....
Pas på jer selv, masser af knus og kram fra Svigerfar